yasar-kemal

İsveç, Yaşar Kemal ve Nobel’i tartışıyor.

Yaşar Kemal’in bir kez daha Nobel’i alamaması, İsveç’te hayal kırıklığı yarattı. İsveç Akademisi, Çağdaş Türk Edebiyatı’nı yeterince tanımamakla suçlanıyor.

Nobel Edebiyat Ödülü’nün Yaşar Kemal yerine, pek çok kimsenin tanımadığı bir yazara verilmesi İsveç’te tepkiyle karşılandı. Bu yıl Edebiyat Nobel’inin, adı hemen hiç duyulmamış bir yazar olan, V. Alexiendra’a verilmesi, İsveç Akademisi’nin, ülke basın ve kamuoyunda ciddi eleştirilere hedef olmasına yol açmış bulunuyor. Zira İsveç’in en etkin ve en ünlü eleştirmenleri, hemen tüm yapıtları İsveççe’ye çevrilmiş ve peş peşe baskılar yapmış bulunan Yaşar Kemal’i, Nobel Edebiyat Ödülü’ne aday gösteriyorlardı. Türk yazarın çok iyi tanındığı ve somut biçimde tutulduğu İsveç’te kamuoyu, sistemli ve yoğun bir çaba ile bu konuda adamakıllı hazırlanmıştı.

Bu nedenle Yaşar Kemal’in bir kez daha Nobel’i alamaması, İsveç’te hayal kırıklığı yaratmışa benzemektedir. Öyle ki, konunun ele alındığı halka açık bir söyleşi sırasında İsveç Akademisi’nin en genç üyesi olan şair ve yazar Lars Farsell, akademiye yöneltilen ağır eleştirileri aynen şu sözlerle yanıtlamak zorunluluğu duymuştur;

“3 yıldan beri herkes Yaşar Kemal’i dünyanın en güçlü yazarı gözüyle görüyor ama sanırım onu bu denli büyütmeye gerek yoktur. Hem onun bırakın dünyayı, kendi ülkesinin bile en büyük yazarı olduğuna dair elimizde yeterince bilgi ve kanıt bulunmuyor. Kemal, Türkiye’nin en büyük yazarı mıdır, değil midir, doğrusu bilemiyoruz. Bekleyelim ve bu adamın yazarlığının önümüzdeki yıllarda ne yönde gelişeceğini birlikte görelim…”

Lars Farsell’in tepkiyle karşılanan bu sözleri de şimdi İsveç Akademisi ile birlikte eleştiriliyor. Çağdaş Türk Edebiyatı’nı ve yazarlarını yeterince tanımamakla suçlanıyor.

İsveç’te şimdi genel kanı, Yaşar Kemal’in hakkının yendiği doğrultusunda.

İsveç basınında Yaşar Kemal ile ilgili çıkan yazılar

yasar-kemal-ve-nobel“Yaşar Kemal, Binboğalar Efsanesi’yle bize bir kültürün nasıl kaybolduğunu sarsıcı bir biçimde betimledi. Ve bunu sanatın diliyle bir solukta okunacak bir biçimde başardı.”
Allan Sandstörm (Wasterbottes-Kuriren)

“Yaşar Kemal’in, görkemli, şiirsel, aynı zamanda modern anlatım biçimi, sonsuz sürükleyici. Kemal, Kazancakis, Neruda, filmde Kurusewa gibi bir klasik, büyük tarzı yüceltti.”
Majbritt Sjöden ve Hans Artberg (Folket, Eskilstuna)

“Bendini yıkan ve taşan bir nehir gibi coşkun bir anlatı… Yaşar Kemal her yıl Nobel Ödülü’nün en güçlü adaylarından biri. İsveç okuyucusuna, büyük anlatılarından bir örnek daha verdi.”
Joel Ohlson (Arbetet)

“Yaşar Kemal, gelecek Nobel Edebiyat Ödülü’nü almalıdır. Onun epik gücü, sosyal eleştirisi, gerçekten ayrılmayan masal unsuru o kadar etkili ki, Nobel Ödülü verilirken onu bir kez daha görmezden gelemeyiz.”
Staffan Stolpe (Nerikes Allahande)

“Yaşar Kemal büyük bir ozan olarak durgun ve trajik sahneler içinde karakterleri müthiş bir canlılıkla hareket ettiriyor.”
Hans-Olof Olsson (Madens Bok)

“İnsan zaman zaman Çukurova’daki nergislerin kokusunu duyabilir. Yaşar Kemal, zaman zaman şiirsel bir anlatıma giriyorsa da gerçek çizgisinden ayrılmıyor. Binboğalar Efsanesi gerçek ve heyecan verici bir hikaye. Anadolu gerçeğini bilen bir insanın usta işi anlatımı…”
Tomas Polvall (Helsingborg Dagblad)

Nobel Edebiyat Ödülü’nün ona kazandıracağı bir şey yok; o zaten halkın yazarı

“Yaşar Kemal, Binboğalar Efsanesi ile büyüklüğünü bir kere daha kanıtladı. Uzun bir süreden beri Kemal’in Nobel Ödülü’nü alması bekleniyor. Bu ölçüde bir epik kültürün derinliklerine inmiş birini daha bulmak çok zor. Ve Nobel Ödülü’nün ona kazandıracağı hiçbir şey yok.”
Ragnar Matsson (Nofrelje)

“Yaşar Kemal kuşkusuz çağımızın en büyük yazarlarından birisi. Nobel Ödülü’nü alamadı, belki de almayacak. Bunun onun için bir önemi yok. Halkın yazarı için bu ödülün bir değeri yok. Düşünün ki, bu ödülü Sull-Prudomme, Heyse, Eycken, Strinberg, İbsen, Twain, Brecht, Tolstoy, Lawrence, Zola alamadılar. Yaşar Kemal, bu sonuncular soyundan bir yazar.”
Aarne Lindh (Folbladet Östgöten)

“Yaşar Kemal, Binboğalar Efsanesi ile zamanımızın en önde gelen yazarlarından birisi olduğunu bir kez daha kanıtladı. Kitapta heyecan, mutluluk, acı, iç içe. Kemal, Nobel Ödülü’ne layık en iyi ve de en çok okunan yazarlardan birisi.”
Lennart Johnson (Sjömannen)

“Yaşar Kemal, Yer Demir Gök Bakır, İnce Memed ve öteki kitaplarıyla dünyanın her yerinde pek çok okuyucusu olan zamanımızın en büyük epiklerinden birisidir. Yaşar Kemal’in zengin ve dinamik dili, çizdiği sahneler çok güçlüdür. Binboğalar Efsanesi ile zamanımızda rastlanmayan bir destan ortaya koyuyor.”
Curt Bladh (Skanska Dagbladet)

“Yaşar Kemal, zamanımızın en büyük epiğidir. Onun romanlarını okuyan herkes bu kanıda birleşir. Zamanımızda hiçbir yazarın gücünün Kemal’in gücüne ulaşamadığını bilmeliyiz…”
Toroiörn Safve

“Yaşar Kemal’in yeni büyük kitabı Binboğalar Efsanesi… Çağımızın en büyük romancılarından Yaşar Kemal’in her kitabı bize güçlü edebiyatın sadece batı ülkelerinde yaratılmadığını hatırlatıyor…”
Uno Ohlsson (NT)

23.12.1977 – Milliyet

Haberle ilgili notlar;
Yaşar Kemal henüz çok küçük yaşlarda, önce sağ gözünü sonra da babasını kaybetmiştir. Babasını öldüren ise ailesinin evlatlık olarak aldığı üvey abisidir. Bu olayın ardından kekeme kalan büyük yazar, kendi kendine okuma yazmayı öğrenerek kekemelikten kurtulmayı başarmıştır.

Zülfü Livaneli’nin, “Sevdalım Hayat” isimli kitabında anlattığına göre, nobele en yakın aday olduğu halde, Türkiye’den bazı kesimlerin İsveç Akademisi’ne , Kemal’in beşinci sınıf bir yazar olduğu yönünde oluşturduğu baskı, Yaşar Kemal’in Nobel Edebiyat Ödülü’nü alamamış olmasının en büyük nedenidir. Van kökenli olan Yaşar Kemal’in, Kürt halk masallarını Türklere mal etmek için devlet tarafından görevlendirildiği yönünde propagandalar yapılmıştır. Bütün bu tartışmalar, İsveç Akademisi’nin Nobel Edebiyat Ödülü’nü, gerçek adıyla Kemal Sadık Gökçeli’ye vermemesinin nedenidir.

Daha Fazla İlgili Makale Yükle
Load More By Haber Servisi

2 Yorumlar

  1. […] Yaşar Kemal‘in “İnce Memed” ve “Ağrı Dağı Efsanesi” isimli romanlarını da resimlendiren Burak Sezgin, 1978 yılında geçirdiği bir buhran sonrasında çalıştığı Hürriyet Gazetesi’nin 4. katından atlayarak intihar etmiştir. […]

    Yanıt Ver

  2. […] Yaşar Kemal, “Bu Vatanın Çocukları” adlı bir senaryo yazacak. Ben de yönetmenliğini yapacağım. Dar Film’in elemanlarından Sıtkı Şumnululu da firmayı temsilen prodüktörümüz olacak. Yaşar’la (Yaşar Kemal) arada bir Dar Film’İn bürosuna uğruyoruz. Yılmaz her karşılaşmamızda en sevimli ve en inatçı haliyle yanımda çalışmak istediğini söylüyor. Yaşar, ben ve Yılmaz Çukurovalı’yız ya, serde hemşerilik de var. […]

    Yanıt Ver

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bunu da Kontrol Edin

Bizimkiler Dizisinde Oyuncu Değişikliği

Bizimkiler’de Cihat Tamer yerine bundan sonra Engin Şenkan’ı izleyeceğiz. Engi…